17 Aralık 2008 Çarşamba

özel öğretim yöntemleri-2

ARAŞTIRMANIN KÜNYESİ:
Ulutaş,B.(2006) İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi Çalışmasının Yapılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Çanakkale Üniversitesi Çanakkale,2006.
GRUP ÜYELERİ:
G050606063 Ayşegül DEMİRHAN
G050606021 Fatma KARADENİZ
G050606024 Bilal ÖZLÜ
G050606044 İsmail DEDE
G050606051 Özgür DENİZ


ARAŞTIRMANIN KONUSU:
“İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi”dir.


ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ:
•Bilgisayarlar günümüz dünyasının en önemli kültür öğesi halini almıştır. Kullanımı her alanda yaygınlaşmış bu elektronik cihazı geleceğin karmaşık dünyasında yaşayabilmek için tüm insanların tanıması ve kullanma becerisine sahip olması gerekmektedir.
•Bilgisayarlar klasik eğitim araç ve gereçlerinin yetersiz kaldığı pek çok konuda önemli bir boşluğu doldurmaktadır. Bir eğitim aracı olarak bilgisayarlar, görsel-işitsel araçların pek çoğunun işlevini yerine getirmekte ve iletişimi etkinleştirerek bireysel öğrenmeyi daha kolay gerçekleştirmektedir.
•İlk II. Kademe 8. sınıf bilgisayar dersinde müfredatta belirlenmiş amaçların ve öğrencilere kazandırılması öngörülmüş davranışların gerçekleşme düzeyinin durumudur. Bu temel probleme bağlı olarak aşağıdaki sorulara cevaplar aranmıştır:
1) İlköğretimde 8. sınıf bilgisayar dersinde dönem sonu itibariyle, programda belirlenen hedef davranışlara ne derece ulaşmaktadır?

2) Belirlenen amaçlara ulaşma düzeyinde:
a)Farklı okullar
b)Farklı sınıf mevcutları
c)Kız ve erkek öğrenciler
d)Öğrencinin bir bilgisayara sahip olup olmaması
e)Öğrencilerin kardeş sayısı
f)Anne ve babanın bilgisayar kullanıcısı olup olmaması
g)Öğrencilerin ders dışı bilgisayar kullanma sıklıkları arasında farklılıklar var mıdır?
Bilgisayar derslerinin önemi yaşamakta olduğumuz bilgi çağında çok büyüktür. Öğrencilerin bu dersi ilköğretimde almaları önemli bir gereksinim sonucudur.


ARAŞTIRMANIN AMACI:
Bu araştırmanın genel amacı;
İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersleri amaçlarının gerçekleşme düzeyini tespit etmektedir. Günümüzde okul öncesinde bilgisayarın tartışıldığı bu günlerde ilköğretimdeki durum nedir?
Araştırma, ilköğretimde bilgisayar dersinin durumunu ortaya çıkarmayı esas almıştır.
Bilgisayar dersleri gerçektende amacına ulaşmakta mıdır?
Bu amaçların gerçekleşme düzeyi nedir?
Amaçlarına ulaşma düzeyine etki eden faktörler nelerdir?


ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI:
Bu araştırma;
Çanakkale il merkezinden 6, ilçelerden 6 ve köylerden 5 olmak üzere rastgele seçilen toplam 17 ilköğretim okulunun 8. sınıflarının birer şubeleri ile sınırlıdır.


ARAŞTIRMANIN MODELİ:
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
1) Tarama modelleri; geçmişte ya da halen var olan bir durumu varolduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımıdır.
2) Araştırmaya konu olan olay, birey ya da nesne, kendi koşulları içinde varolduğu gibi tanımlanmaya çalışılır.
3) Tarama modelleri bazen kullanılan tekniklere göre isimlendirilmektedir. Anket survey, mülakat survey, gözlem survey gibi.


HEDEF KİTLESİ:
Çanakkale’de bulunan 17 okuldaki 8. sınıf öğrencilerine yöneliktir.


VERİ TOPLAMA ARAÇLARI:
İki ayrı bölümden oluşmaktadır.
1)Kişisel Bilgiler Formu:
2)İlk forma bağlı olarak öğrencilere kırk soruluk bir başarı testi uygulanmıştır. 17 okul (Çanakkale’de belirlenmiş) spss programından yararlanılarak toplanan verilerin istatistiksel çözümlenmesi yapılmıştır. Gruplar arasındaki anlamlılık testlerinde p=0.5 düzeyi esas alınmış. Veri analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır.


VERİLERİN TOPLANMASI
•Araştırmanın amacı doğrultusunda on altı soruluk bir form ve başarı testi
oluşturulmasına karar verilmiştir.
•Uygulanan form, araştırmanın alt problemlerine bağlı kalınarak hazırlanmıştır.
•Kişisel bilgiler formu, uzman görüşleri ve literatürdeki örnekleri yardımıyla hazırlanmıştır.
•Başarı Testi hazırlanmasından önce ise öğrenci kazanımlarının ve ders konularının bulunacağı belirtke tablosu ile soru miktarı belirlenmiştir.
•Soru sayısı belirlenirken, programda kazandırılması gereken davranışların her birini ifade etme olasılığı göz önünde bulundurulmuştur.
•Soruları hazırlarken dersle ilgili yazılı materyallerden yararlanılmıştır.
•İlk oluşturulan başarı testi 50 sorudan meydana gelmiştir.


•Daha sonra hazırlanan bu test soruları konu alanı öğretmenleriyle değerlendirildikten sonra taslak olarak bir ön uygulama 92 öğrenci üzerinde yapılmıştır.
•Testteki maddeler bilgi, kavrama, uygulama düzeyindeki hedefleri ölçebilecek nitelikte tasarlanmıştır.
•Ön uygulama sonucunda elde edilen verilerle, madde analizleri yapılarak
testteki maddelerin güçlük dereceleri (p) tespit edilmiştir.
•Bir maddenin güçlüğü, testin uygulandığı grupta o maddeye doğru cevap veren öğrenci sayısının (Nd), gruptaki öğrenci sayısına (Nt) oranıdır.
•Güvenirliği belirlenmeye çalışılan ölçme aracı öğretim yılı ikinci dönem
başında uygulanmıştır.
•Bulgular sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda veri toplama aracı geliştirilip,
öğretim yılı sonunda öğrenci gruplarına uygulanmıştır


VERİLERİN ANALİZİ
•Araştırmanın kapsamına giren deneklerle ilgili ölçmeler tamamlandıktan sonra verilerin analiz ve yorumuna geçilmiştir.
•İstatistiksel hesaplamalar toplam 358 öğrenci üzerinde yapılmıştır.
•Alt problemlerdeki sorulara cevap aranırken birtakım istatistiksel analizlere
başvurulmuştur.
•Araştırmadaki alt amaçlar dâhilinde aranacak uygulama sonuçlarında, iki ilişkisiz örneklem ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını anlama maksadıyla, ilişkisiz örneklemler için “t” testi, uygulanmıştır.
•İkiden fazla örneklem ortalaması arasındaki farkın, sıfırdan anlamlı bir şekilde
farklılık olup olmadığını test etmek üzere ise tek yönlü varyans analizi (One-Way
Anova) kullanılmıştır. Bu istatistik uygulamalarında farkın anlamlılığı, p=0.05
düzeyinde yorumlanmıştır.


•Öğrencilerin cevapladığı test maddelerinde frekanslar, ortalamalar ve standart sapmalar hesaplanmıştır. Bunların ışığında alt amaçlarda belirlenen özellikler için oluşturulmuş değişkenlerle, başarı durumları arasındaki anlamlı farklılığı ‘t’ testi ve varyans analizi (One-Way Anova) ile belirlenip sonuçlar irdelenmiştir.


ARAŞTIRMANIN SONUÇLARI:
1) Öğrencilerin “Seçmeli Bilgisayar” dersinin amaçlarına ulaşma düzeylerini tespit etmek üzere geliştirilen araştırmanın veri toplama aracı, güvenilir bir ölçme aracıdır.
2) Öğrencilerin, genel olarak amaçlara eriştikleri söylenebilir. Ancak amaçlara ulaşmada öğrenciler arasında büyük farklılıkların olduğu, sonuçlarda görülmektedir.
3) Farklı okullardaki sınıflar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlara göre, amaçların gerçekleşme düzeyinde okullar arası farklılıklar bulunmaktadır.
4) Araştırmanın yapıldığı farklı yerleşim alanları (il, İlçe, belde-köy) arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Amaçların kazandırılmasında, genel olarak il merkezindeki okullar daha başarılı sonuçları alırken, belde ve köy okullarının daha düşük sonuçları aldığı görülmektedir. Ancak böyle bir genelleme sadece ortalamalardaki sonuçlarla alınmıştır. Yine araştırma verileri göstermektedir ki, köy ve belde okulları düzeyinde olan il ve ilçe okulları da bulunmaktadır.


5) Okullardaki haftalık ders sayılarının farklı grupları arasında, anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre, haftada 1 saat Bilgisayar dersi olan okulların daha başarılı oldukları görülmüştür. Haftada 1 saat ders veren okullar il merkezindeki 5 okul ile ilçedeki 1 okuldur. Öğrencilerin başarısında, ders saat sayısından ziyade, işlenen dersin kalitesi, okulların teknik altyapılarının ve sosyokültürel çevrenin önemli rol oynadığı söylenebilir.
6) Derslerin, bilgisayar laboratuarında işlenme sıklığının başarı durumunu olumlu şekilde etkilediği alınan sonuçlarla tespit edilmiştir.
7) Amaçlara ulaşma düzeyinde, sınıf mevcudunun etkisi olduğu görülmektedir. Farklı mevcut grupları arasında bulunan anlamlı farklılıklardan dolayı, sınıf mevcudunun başarı düzeyini etkilediği ortaya çıkmaktadır. Ancak sanılanın aksine en az mevcudu olan köy okullarının en düşük başarıları aldığı görülmektedir.
8) Cinsiyet farklılıklarının, amaçlara erişmede bir etkisi yoktur. Bulunan sonuçlarda anlamlı bir fark görülmemiştir.


9) Bir bilgisayara sahip olan ve olmayan öğrenciler arasında anlamlı bir
farklılığın olduğu, araştırma verilerinde görülmektedir. Bir bilgisayara sahip olan
öğrencilerin, daha başarılı oldukları söylenebilir.
10) Öğrencilerin, sahip oldukları kardeş sayısının, araştırmanın
bulgularında, anlamlı farklılıklar taşımadıkları tespit edilmiştir. Bu verilere göre
kardeş sayısı az olan öğrencilerin çok az da olsa daha başarılı sonuçlar aldıkları
görülmüştür. Ancak bu fark, anlamlı bir fark olarak karşımıza çıkmamıştır. Bu
sebeple, kardeş sayısı başarıya etki eden bir değişken değildir.
11) Anne ve babanın bilgisayar kullanıcısı olması, çocuklarına yardımları
ile başarı düzeyi arasında olumlu bir ilişki göze çarpmaktadır. Bilgisayar kullanan ve
çocuklarına yardım eden ebeveynlerin başarıda etkili oldukları, çıkan sonucun
anlamlılığı ile tespit ediliştir.
12) Araştırmada, ders dışında bilgisayar kullanma sıklığı göz önüne
alınarak oluşturulmuş farklı gruplar arasında, anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu
bulgular ışığında, ders dışı bilgisayar kullanma sıklığı ile amaçlara ulaşılma düzeyi
arasında olumlu bir ilişkinin varlığından söz edebiliriz.


ARAŞTIRMANIN ÖNERİLERİ:
1) Bu çalışma ürün değerlendirmesine yönelik bir çalışmadır. Bunun yanında süreç değerlendirmeye yönelik çalışmalarında yapılması gereklidir.
2) Okulların, bilgisayar derslerine yönelik donanım, yazılım ve laboratuar eksiklikleri giderilmelidir. Ayrıca yazılım ve insan gücünün yetiştirilmesinde belli standartlar geliştirilmeli ve bunlar hızla uygulamaya konmalıdır. Bu gibi konular için ayrı bir fon oluşturulabilir.
3) Okullarda bilgisayarların sayısını arttırmak için, Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin yanında firmaların, okul-aile birliklerinin ve gönüllü kuruluşların maddi katkılarının artırılmasını teşvik edici önlemler alınmalıdır.
4) Bilgisayar derslerinin mümkün olduğunca laboratuarlarda işlenmesi sağlanmalı ve her öğrenciye bir bilgisayar düşecek şekilde sınıf düzenlemeleri yapılmalıdır. Gerekirse sınıflar farklı şubelere ayrılmalıdır. Bununla birlikte, okullarda bilgisayar dersi için, yeni teknolojiler takip edilmeli, bunlar okullara kazandırılmalı ve öğrencilerin bilgisayarlardan yeterince faydalanması sağlanmalıdır.
5) Bilgisayar derslerinin haftalık ders sayıları her okulda eşitlenmeli ve öğrencilere eşit imkânlar verilmelidir.

6) Öğrencilerin ders dışı öğrenme imkânlarının üst sosyo-kültürel çevre
ilköğretim okullarından alt sosyo-kültürel çevre ilköğretim okullarına doğru
düştüğünden dolayı, bu öğrencilere okul dışı zamanlarında mutlaka dersleri ile ilgili
yardımlar yapılmalıdır. Hatta bu tür okulların laboratuarları ders dışı öğrenmeye
yönelik açık tutulabilir. Eğer laboratuar yoksa en yakın bilgisayar laboratuarı
bulunan kuruluşlardan destek alınarak, hafta sonu ya da başka boş zamanlarda bu tür
şartlar öğrencilere sağlanmalıdır.
7) Öğrenci velilerinin bilgisayar kullanma yeterliliklerini geliştirmek
amacıyla okullarda yaygın eğitim uygulamaları düzenlenmelidir. Bu uygulamalar,
köy ve belde okullarında öncelikli olarak hayata geçirilmelidir.
8) Her eve bir bilgisayar sağlamak için, değişik devlet politikaları
düzenlenebilir ve okul yönetimlerinin destekleri alınabilir. Bu destek, okullara
bilgisayar alımı ihaleleriyle olabileceği gibi, yenilenen okul laboratuarlarının eskiyen
bilgisayarları, sistemleri desteklenerek uygun ücretlerle evlere kazandırılabilir.
9) Daha sonraki araştırmalarda, öğrenci başarılarındaki farklılık ile
öğretmen özellikleri ve laboratuar eksiklikleri arasındaki ilişkiler ele alınıp
incelenebilir.

GRUP YORUMU:
Bu araştırmada ;
•İlköğretim II. kademe 8. sınıf bilgisayar dersindeki müfredata göre hedeflerin ve öğrencilere kazandırılması belirtilen davranışların gerçekleşme düzeyi hakkında bize bilgi veriyor.
• İlköğretimde verilecek olan bilgisayar dersinin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığı hakkında bilgi vermektedir.
•Farklı bilgi, beceri ve tutum düzeyindeki bireylerden oluşan bir sınıfta, bilgisayar aracılığıyla her bireye kendi yeteneğinde gelişmelerine olanak sağlanmakta ve çeşitli beklentileri karşılanabilmektedir.

Hiç yorum yok: