30 Aralık 2008 Salı

www.bursa-bld.gov.tr/filmler/zeybek.asp

POWERPOİNT

PowerPoint Sunusu (*.pptx)
PowerPoint Makro Etkin Sunusu (*.pptm)
PowerPoint Şablonu (*.potx)
PowerPoint Makro Etkin Şablonu (*.potm)
PowerPoint Gösterisi (*.ppsx)
PowerPoint Makro Etkin Gösterisi (*.ppsm)
PowerPoint 2007 biçimlerindeki dosyaları açmak ve kaydetmek için Windows Gezgini de kullanılabilir.
DOSYA UZANTILARI: PPTX dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: MICROSOFT POWERPOINT 2007 SUNU DOSYASI
AÇIKLAMASI: Microsoft PowerPoint ile hazırlanmış sunu dosyasıdır. resimli, sesli ve yazılı olarak animasyonlu görüntüler arka arkaya sıralı olarak otomatik veya fare tıklaması ile görüntülenir. Bu dosyayı açmak için bilgisayarınızda Ofis 2007 veya sonrası kurulu olmalıdır. yoksa aşağıdaki inndir sitesinden PowerPoint Viewer programını indirip bu dosyayı açabilirsiniz. PowerPoint Viewer ile Sunuları görüntüleyebilir ve yazdırabilirsiniz, fakat bunlar üzerinde değişiklik yapamazsınız. Değişiklik yapmak için Ofis 2007 gerekir.
KULLANILAN PROGRAMLAR: Ofis 2007, PowerPoint Viewer
DOSYA UZANTILARI: PPSX dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: Power Point Slide Show
AÇIKLAMASI: Power Point ile hazırlanmış resimli ve yazılı sunu dosyası. üzerinde değişiklik yapılamaz. izlemek için PowerPoint Viewer ile veya Power point 2007 ile açılabilir. Power Point: Ofis paketi ile standart olarak kurulan bir sunum hazırlama programıdır.

KULLANILAN PROGRAMLAR: Ofis 2007, PowerPoint Viewer
DOSYA UZANTILARI: PPTM dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: POWERPOINT MAKRO ETKIN SUNUSU
AÇIKLAMASI: Microsoft PowerPoint ile hazırlanmış sunu dosyasıdır. resimli, sesli ve yazılı olarak animasyonlu görüntüler arka arkaya sıralı olarak otomatik veya fare tıklaması ile görüntülenir. Bu dosyayı açmak için bilgisayarınızda Ofis 2007 veya sonrası kurulu olmalıdır. yoksa aşağıdaki inndir sitesinden PowerPoint Viewer programını indirip bu dosyayı açabilirsiniz. powerpoint 2007'de sunuların macro'lu şekilde kaydedilmiş halinin dosya formatı.

KULLANILAN PROGRAMLAR: Ofis 2007, PowerPoint Viewer
DOSYA UZANTILARI: POTX dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: POWERPOINT ŞABLONU
Açıklaması: Burada kurulum gereksinimlerinin yanı sıra Microsoft Office PowerPoint 2007 şablonlarını oluştururken yaygın olarak kullanılan özellikler ve seçenekler de açıklanır.
Şablonları oluştururken, yayımlamak istediğiniz içerik ve olası hedef kitleniz hakkındaki önemli noktaları öğrenmeniz iyi bir yaklaşım olur. Şablonu çevrimiçi yayımlamak üzere göndermeden önce Şablon oluşturmadan önce bilmeniz gerekenler ve Şablonları oluşturmak için kullanım kolaylığı (erişilebilirlik) yönergeleri adlı makaleleri okumanızı öneririz.

KULLANILAN PROGRAMLAR: Ofis 2007, PowerPoint Viewer
DOSYA UZANTILARI: PPSX dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: PowerPoint Gösterisi
AÇIKLAMASI: PowerPoint ile hazırlanmış sunu dosyasıdır. resimli, sesli ve yazılı olarak animasyonlu görüntüler arka arkaya sıralı olarak otomatik veya fare tıklaması ile görüntülenir.



KULLANILAN PROGRAMLAR: Ofis 2007, PowerPoint Viewer
DOSYA UZANTILARI: PPSM dosyaları
DOSYANIN UZUN ADI: POWERPOINT MAKRO ETKIN GÖSTERISI
AÇIKLAMASI: PowerPoint ile hazırlanmış sunu dosyasıdır. resimli, sesli ve yazılı olarak animasyonlu görüntüler arka arkaya sıralı olarak otomatik veya fare tıklaması ile görüntülenir.
powerpoint 2007'de sunuların macro'lu şekilde kaydedilmiş halinin dosya formatı.

OFİS 2007 DOSYA UZANTI TÜRLERİ

PDF BELGE BIÇIMI: uzantısı .pdf’dir.

PDF veya XPS olarak yayımlama.Belge biçimlendirmesini koruyan ve dosya paylaşımına olanak sağlayan Adobe Systems tarafından geliştirilen Post Script tabanlı elektronik dosya biçimi. 2007 Microsoft Office sistemi programından PDF veya XPS dosyası olarak kaydedebilmek için, önce bir eklenti yüklenmelidir.

XPS BELGE BIÇIMI: uzantısı .xps’dir.
PDF veya XPS Olarak Yayımlama.En son biçimlerindeki belgelerin alışverişi için kullanılan yeni bir Microsoft elektronik sayfa biçimi.
MAKRO İÇEREBILEN POWERPOINT GÖSTERISI.: Uzantısı .ppsm’dir. Slayt gösterisinin içinden çalıştırabileceğiniz önceden onaylanmış makrolar içeren slayt gösterisi.
POWERPOINT 97-2003 GÖSTERISI: uzantısı .ppt’dir.
PowerPoint 97 ile Office PowerPoint 2003 arasındaki önceki PowerPoint sürümlerinde açabileceğiniz ve kullanabileceğiniz bir slayt gösterisi.
POWERPOINT EKLENTISI: uzantısı .ppam’dır.
Özel komutların, Visual Basic for Applications (VBA) kodu ve eklenti gibi özel işlevlerin depolandığı bir eklenti.
POWERPOINT 97-2003 EKLENTISI: uzantısı .ppa’dır.
PowerPoint 97 ile Office PowerPoint 2003 arasındaki önceki PowerPoint sürümlerinde açabileceğiniz ve kullanabileceğiniz bir eklenti
TEK DOSYALI WEB SAYFASI: uzantısı .mht ve .mhtml’dir.
Bir .htm dosyasıyla birlikte görüntü, ses dosyaları, basamaklı stil sayfaları, komutlar ve benzerleri gibi tüm destek dosyalarının yer aldığı tek dosya olarak Web sayfası. Sunuyu e-postayla göndermeye uygundur.
WEB SAYFASI: uzantısı .htm ve .html’dir.
Bir .htm dosyasıyla birlikte görüntü, ses dosyaları, basamaklı stil sayfaları, komutlar ve benzerleri gibi tüm destek dosyalarının yer aldığı klasör olarak Web sayfası. Bir site yayınlamaya ve Microsoft Office FrontPage veya diğer bir HTML düzenleyicisiyle düzenlemeye uygundur.
GIF (Graphics Interchange Format): uzantısı .gif’dir.
Web sayfalarında kullanmak üzere slaytı grafik olarak kaydetme
GIF dosya biçimi 256 renk desteklemeyle sınırlandırılmıştır, bu nedenle de renkli fotoğraftan çok çizimler gibi taranmış görüntüler için kullanışlıdır. GIF çizimlerde, siyah beyaz görüntülerde ve yalnızca birkaç piksel büyüklüğünde metinlerde de kullanışlı olabilir. GIF, animasyonu ve saydam arka planları destekler.
JPEG (BIRLEŞIK FOTOĞRAF UZMANLARI GRUBU) DOSYA BIÇIMI: uzantısı .jpg’dir.
Slaydı Web sayfaları üzerinde kullanılacak bir grafik olarak kaydetme.
JPEG dosya biçimi 16 milyon renk destekler; fotoğraflar ve karmaşık grafikler için uygundur

PNG (TAŞINABILIR AĞ GRAFIKLERI) BIÇIMI: uzantısı .png’dir.
Slaydı Web sayfaları üzerinde kullanılacak bir grafik olarak kaydetme.
PNG was approved as a standard by the World Wide Web Consortium (World Wide Web Konsorsiyumu) (W3C) tarafından standart olarak kabul edilmiştir. PNG, GIF gibi animasyonları desteklemez ve bazı eski tarayıcılar bu dosya biçimini desteklemez.

TIFF (ETIKETLI GÖRÜNTÜ DOSYASI BIÇIMI): uzantısı .tif’tir.

Slaydı Web sayfaları üzerinde kullanılacak bir grafik olarak kaydetme.
TIFF, kişisel bilgisayarlarda bit eşlemli görüntüleri depolamak için en iyi dosya biçimidir. TIFF grafikleri farklı çözünürlükte olabilir; siyah beyaz, gri tonlamalı veya renkli olabilirler.

AYGITTAN BAĞIMSIZ BIT EŞLEM: uzantısı .bmp’dir.
Web sayfalarında kullanılan grafik olarak slayt.
Bit eşlem nokta satır ve sütunlarından oluşan, bilgisayar belleğindeki grafik görüntünün bir sunusudur. Her noktanın değeri (doldurulmuş ve boş bırakılmış) bir veya daha fazla bit veride saklanır

WINDOWS META DOSYASI: uzantısı .wmf’dir.

16 bit grafik olarak slayt (yalnızca Microsoft Windows 3.x ve sonraki sürümlerle kullanmak için).

GELIŞMIŞ WINDOWS META DOSYASI: uzantısı .emf’dir.

32 bit grafik olarak slayt (Microsoft Windows 95 ve sonraki sürümler için).

ANAHAT/RTF: uzantısı .rtf’dir.

Daha küçük dosya boyutları sunan ve sizinle aynı PowerPoint sürümüne veya aynı işletim sistemine sahip olmayan kişilerle makrosuz dosyaların paylaşımına olanak sağlayan salt metin belge olarak sunu anahattı. Notlar bölmesindeki herhangi bir metin bu dosya biçiminde kaydedilmez.

POWERPOINT SLAYDI: uzantısı .sldx’dir.

Otonom slayt dosyası

POWERPOINT SLAYT GÖSERISI: uzantısı .ppsx’dir.

Bir PowerPoint sunumunun (PPT) uzantısını PPS olarak değiştirirseniz dosyanın üzerine çift tıkladığınızda sunum otomatik olarak dönmeye başlar.

POWERPOINT SUNUSU: uzantısı pptx’dir.

Microsoft PowerPoint uygulamasıyla açılabilir.otomatik donmez otomatik donmesi için pps uzantılı olmalı. Bu dosya formatında Varsayılan olarak XML etkinleştirilmiştir.Ayrıca 2000,2003 Office sürümlerinde bu formattaki dosyalar açılmaz.


RICH TEXT FORMAT (ZENGIN METIN BIÇIMI): uzantısı .rtf’dir.
Microsoft tarafından hayata geçirilmiş, yazı tipi, renk ve vurgulama barındıran metin tabanlı dosyalar hazırlamanıza olanak tanıyan bir formattır.
POWERPOINT SUNUSU: uzantısı .pptx’dir.

Microsoft PowerPoint uygulamasıyla açılabilir. Sunu otomatik çalışmaz . Bu dosya formatında Varsayılan olarak XML etkinleştirilmiştir.Ayrıca 2000,2003 Office sürümlerinde bu formattaki dosyalar açılmaz.

MAKRO İÇEREBILEN POWERPOINT SUNUSU: PowerPoint’in .pptm uzantılı dosyalarıdır.

Bu dosya biçimi uygulamalar için Visual Basic kodu içerir.Makrolar bu dosya tipinde kullanılarak sık yapılan işlemler otomatikleştirilebilir ve zaman kazanmamızı sağlayabilir.

POWERPOINT 97-2003 SUNUSU: PowerPoint’in .ppt uzantılı dosyalarıdır.

.pptx uzantılı dosyaların bazı özellikleri bu uzantılı dosyalarda bulunmaz .Bu dosyalar 2007 sürümünde uyumluluk modunda açılır. PowerPoint 97'den Office PowerPoint 2003'e kadar tüm PowerPoint sürümlerinde açabileceğiniz sunudur.

POWERPOINT ŞABLONU: PowerPoint’in .potx uzantılı dosyalarıdır.

Bu uzantıdaki dosyaları sonraki sunularımızı biçimlendirmek için şablon olarak kullanabiliriz.

MAKRO İÇEREBILEN POWERPOINT ŞABLONU: PowerPoint’in .potm uzantılı dosyalarıdır.

Şablondaki önceden onaylanmış makroları sunuda kullanmak üzere eklememizi sağlar

POWERPOINT 97-2003 ŞABLONU: PowerPoint’in Pot uzantılı dosyalarıdır.

PowerPoint 97 ile Office PowerPoint 2003 arasındaki önceki PowerPoint sürümlerinde açabileceğiniz ve kullanabileceğiniz şablondur.
OFFICE TEMASI: PowerPoint’in .thmx uzantılı dosyalarıdır.

Renk teması, yazı tipi teması ve efekt teması tanımlarını içeren stil sayfasıdır.

POWERPOINT GÖSTERISI: PowerPoint’in .ppsx uzantılı dosyalarıdır.

Bu dosyalar normal görünüm yerine her zaman slayt Gösterisi görünümünde açılan sunu.

24 Aralık 2008 Çarşamba

BAYRAM ŞEKERİ

SORULAR:
S-1) Okul yönetiminde Bilgisayar kullanmada öğretmen sayfasının kullanım özelliklerini örnek sayfalar göstererek açıklayınız?

S-2) Okul demirbaş işlerinin yapıldığı e-yönetim yâda e-idare sitesinin okullarda kullanım özelliklerini sayfa örnekleri vererek açıklayınız?

S-3) Kuzey Avrupa ülkelerinde ki e-eğitim( online eğitim – online okul) özelliklerini sayfalar göstererek açıklayınız?

S-4) Kuzey Avrupa ülkeleri ile orta Avrupa ülkelerindeki okul yönetimine ait sayfa kullanımlarını örnekler göstererek açıklayınız?

S-5) Milli eğitim teşkilatını eğitim-öğretim ve diğer genel müdürlükler ve birimler olarak şema halinde gösteriniz?

S-6) Milli eğitimin okullardaki bilgisayar destekli eğitim ile ilgili sunmuş olduğu dersler ve içeriklerden örnekler veriniz?

S-7) MEB’in BDE ile ilgili TTNET Vitamin den ders örnekleri ve içeriklerini örnekleyip kendi görüşünüzü de belirtin?

S-8) Okul yönetiminde kurum ve kuruluşların (baskı gruplarının) etkenliği nedir?

S-9) Öğrenci velilerinin okul yönetimi ile olan ilişkileri, veli kuruluşları ile olan ilişkileri ve öğretmenlerle olan ilişkilerinin önemimi eğitim – öğretim yönünden açıklayınız?

S-10) Öğrencinin başarıya ulaşmasında öğrenci web sitelerinin e öğretmenlerin rolünü tartışınız?

S-11) Okul organizasyonunun etkin ve verimli çalışmasında rol oynayan okul içi ve dışı faktörleri yazınız?

S-12) Günümüz okullarındaki okul yönetiminde PC kullanımına ilişkili çalışmalardan öğrenci portallarının çalışmasına örnek bir sayfa verip açıklayınız?
BAYRAM ŞEKERİ
CEVAPLAR


C-5



C-1)İlgili okulların işlem yapacağı ekranlar internet tabanlı olduğu için bilgisayarımızda olan web tarayıcımızı kullanarak adres çubuğumuza adresi yani; http://e-okul.meb.gov.tr/ adresini yazaraktan ekranımıza giriş yapıyoruz.
Yönetici modülünden giriş yapıldığında karşımıza bir panel çıkmaktadır. Bu panelden çalışılan kurum ile ilgili, sınıf öğretmeni olduğumuz veya dersine girdiğimiz sınıf öğrencilerinin bilgilerine, sınav işlemlerine ve kişisel bilgi sayfasına ulaşabiliriz.

Fakat bu paneller yönetici olmayan girişlere yani öğretmen ve müdür yardımcısı gibi kişilerin girişlerine göre belli kısıtlamalar getirmektedir. Bunlar kurumsal ya öğrenci bilgileri ile ilgili kısıtlamalar olabilir. Ekranın sağ kısmında bulunan KULLANICI GİRİŞİ ÇERÇEVESİNDE GİRİŞ KODU,KULLANICI ADI VE ŞİFRE ALANLARI DOLDURULUR.Kullanıcı girişi menüsünde bulunanlar;

1.giriş kodu;bu alana üstte bulunan rakam yazılır.Her bağlantıda rakam değişecektir ve yeni rakamı kutucuğa yazarız.

2.kullanıcı adı;verilmiş olan kullanıcı adını ilgili kutucuğa yazarız.

3.şifre;verilmiş olan şifreyi bu kutucuğa yazarız.

• Öğretmenler için tanınan yönetim konsolu aşağıdakine benzer yapıdadır. Bu yapı üç kademeden oluşur :
a)Ana ekran ( not işlemleri, öğrenci işlemleri, vb.)b)Alt ekran (ana Ekrana bağlı olarak gelen alt ekran seçenekleri)c)İzinler ( güncelle, sil, ekle, yazdır, görüntüle)• İlk Sayfa • Kişisel Bilgiler Panelinden Şifre Değiştirme Paneli• Öğrenci (Hızlı) Arama Sayfası:• Öğrenci Dosya Bilgileri Ana Ekranı:
C-2) Okul demirbaşlarının listelerinin tutulduğu bir uygulamadır.Bu şekilde okulun araç-gereçlerinin temini ve düzeni daha işlevli olur.Demirbaş listelerinde okul için alınan ya da satılan mallar ve bunların adeti, tanımı, cinsi, tutarı gibi bilgiler yer almalıdır.

C-3)Kuzey Avrupa ülkelerindeki eğitim;diğer gelişmemiş ülkelere göre daha kalitelidir,bu açıdan baktığımız zaman eğitim öğretim ortamlarındaki düzen,eğitim öğretim programlarındaki düzen eğitimdeki kaliteyi etkileyen etkenlerdir.



C-6) Bilgisayar destekli eğitimde ilköğretim ve lise kapsamındaki konulara yer verilmekte. Bunlardan liseler için olanlar da işlemciler, portlar, veri tabanları, işletim sistemleri, algoritmalar gibi konular gösterilirken, ilköğretimde daha basite indirgenerek fare, monitör türü seviyeye uygun konular işlenmektedir.


C-7) TT net Vitamin; Milli Eğitim Bakanlığı’nın yeni müfredatına uygun olarak hazırlanmıştır. Bu konu anlatım bölümlerinde müfredattaki bilgilerin kolayca edinilmesine yardımcı olabilecek uygun görsel ve işitsel malzemeler kullanılmıştır.Her aşamada öğrencilerin pedogojik düzeyi dikkate alınmıştır.TTnet Vitamin ile konuyu öğretmenin yanı sıra,araştırma ve keşifler yapabilmelerini sağlamaktadır.öğrencilerin aktif katılımının sağlanması amacıyla sınıf otamları oluşturulmasına yardımcı olur.sesli anlatım ile öğrencilerin uygulama yaparken de öğrenmeleri hedeflenir.Verilen aktivitelerle değerlendimeleri ve yaptıkları çalışmaların çıktılarını alıp ve arkadaşları ile paylaşmaları sağlanır.Öğrencinin bilgiye en kısa yoldan ulaşmasını sağlar.

C-8)Formal ve informal olan gruplardan bazıları,okul üzerinde çeşitli baskılar yaratır.çevre ,ilgi ve yararların bir araya getirdiği çeşitli gruplara bağlı fertler topluluğu olduğuna göre,çevrede çeşitli grupların bulunması olağandır.bu gruplar dengede olduğu sürece okul idarecisini yıpratıcı bir durum meydana gelmeyecektir.

C-9)Öğrenci velileri e-okul uygulaması ile öğrencilerin tüm bilgilerine ulaşabilmektedir.Çocuklarının devamsızlık bilgilerini ,not bilgilerini bu yöntemle istedikleri zaman öğrenebilmektedirler.bu uygulama ile öğrenci velileri okul yönetimi ile doğrudan bilgi edinebilmekte ve öğretmenleriyle görüşüp,derslerinin daha iyi olabilmesi sağlanabilmektedir.

C-10)Öğrencinin başarıya ulaşmasında web sitelerinin önemli bir yeri vardır.Öğrencilerin web sitelerinden yola çıkarak veli istediği zaman öğrenciyle ilgili bilgi edinebilmekte ve çocuğunun daha başarılı olmasını sağlayabilmektedir.Bu da bize e –okul uygulamasının önemli bir yer tuttuğunu göstermektedir.

C-11)Okul içi faktörler;yöneticiler,öğretmenler,öğrenciler,eğitimci olmayan personel okulun iç faktörlerini oluşturmaktadır.Bu faktörler;okulu meydana getiren ve onun yapısında yer alan unsurlardır.

Okul dışı faktörler;Ana-baba,çevredeki baskı grupları ve liderleri,idari yapı,istihdam piyasası,merkez organizasyonu okulun dış faktörlerini oluşturmaktadır.Bu faktörler okulun yapısında olmayıp,onu etkiler ve böylece,idaresinde de rol oynamış olur.

17 Aralık 2008 Çarşamba


özel öğretim yöntemleri-2

ARAŞTIRMANIN KÜNYESİ:
Ulutaş,B.(2006) İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi Çalışmasının Yapılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Çanakkale Üniversitesi Çanakkale,2006.
GRUP ÜYELERİ:
G050606063 Ayşegül DEMİRHAN
G050606021 Fatma KARADENİZ
G050606024 Bilal ÖZLÜ
G050606044 İsmail DEDE
G050606051 Özgür DENİZ


ARAŞTIRMANIN KONUSU:
“İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyi”dir.


ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ:
•Bilgisayarlar günümüz dünyasının en önemli kültür öğesi halini almıştır. Kullanımı her alanda yaygınlaşmış bu elektronik cihazı geleceğin karmaşık dünyasında yaşayabilmek için tüm insanların tanıması ve kullanma becerisine sahip olması gerekmektedir.
•Bilgisayarlar klasik eğitim araç ve gereçlerinin yetersiz kaldığı pek çok konuda önemli bir boşluğu doldurmaktadır. Bir eğitim aracı olarak bilgisayarlar, görsel-işitsel araçların pek çoğunun işlevini yerine getirmekte ve iletişimi etkinleştirerek bireysel öğrenmeyi daha kolay gerçekleştirmektedir.
•İlk II. Kademe 8. sınıf bilgisayar dersinde müfredatta belirlenmiş amaçların ve öğrencilere kazandırılması öngörülmüş davranışların gerçekleşme düzeyinin durumudur. Bu temel probleme bağlı olarak aşağıdaki sorulara cevaplar aranmıştır:
1) İlköğretimde 8. sınıf bilgisayar dersinde dönem sonu itibariyle, programda belirlenen hedef davranışlara ne derece ulaşmaktadır?

2) Belirlenen amaçlara ulaşma düzeyinde:
a)Farklı okullar
b)Farklı sınıf mevcutları
c)Kız ve erkek öğrenciler
d)Öğrencinin bir bilgisayara sahip olup olmaması
e)Öğrencilerin kardeş sayısı
f)Anne ve babanın bilgisayar kullanıcısı olup olmaması
g)Öğrencilerin ders dışı bilgisayar kullanma sıklıkları arasında farklılıklar var mıdır?
Bilgisayar derslerinin önemi yaşamakta olduğumuz bilgi çağında çok büyüktür. Öğrencilerin bu dersi ilköğretimde almaları önemli bir gereksinim sonucudur.


ARAŞTIRMANIN AMACI:
Bu araştırmanın genel amacı;
İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersleri amaçlarının gerçekleşme düzeyini tespit etmektedir. Günümüzde okul öncesinde bilgisayarın tartışıldığı bu günlerde ilköğretimdeki durum nedir?
Araştırma, ilköğretimde bilgisayar dersinin durumunu ortaya çıkarmayı esas almıştır.
Bilgisayar dersleri gerçektende amacına ulaşmakta mıdır?
Bu amaçların gerçekleşme düzeyi nedir?
Amaçlarına ulaşma düzeyine etki eden faktörler nelerdir?


ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI:
Bu araştırma;
Çanakkale il merkezinden 6, ilçelerden 6 ve köylerden 5 olmak üzere rastgele seçilen toplam 17 ilköğretim okulunun 8. sınıflarının birer şubeleri ile sınırlıdır.


ARAŞTIRMANIN MODELİ:
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
1) Tarama modelleri; geçmişte ya da halen var olan bir durumu varolduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımıdır.
2) Araştırmaya konu olan olay, birey ya da nesne, kendi koşulları içinde varolduğu gibi tanımlanmaya çalışılır.
3) Tarama modelleri bazen kullanılan tekniklere göre isimlendirilmektedir. Anket survey, mülakat survey, gözlem survey gibi.


HEDEF KİTLESİ:
Çanakkale’de bulunan 17 okuldaki 8. sınıf öğrencilerine yöneliktir.


VERİ TOPLAMA ARAÇLARI:
İki ayrı bölümden oluşmaktadır.
1)Kişisel Bilgiler Formu:
2)İlk forma bağlı olarak öğrencilere kırk soruluk bir başarı testi uygulanmıştır. 17 okul (Çanakkale’de belirlenmiş) spss programından yararlanılarak toplanan verilerin istatistiksel çözümlenmesi yapılmıştır. Gruplar arasındaki anlamlılık testlerinde p=0.5 düzeyi esas alınmış. Veri analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır.


VERİLERİN TOPLANMASI
•Araştırmanın amacı doğrultusunda on altı soruluk bir form ve başarı testi
oluşturulmasına karar verilmiştir.
•Uygulanan form, araştırmanın alt problemlerine bağlı kalınarak hazırlanmıştır.
•Kişisel bilgiler formu, uzman görüşleri ve literatürdeki örnekleri yardımıyla hazırlanmıştır.
•Başarı Testi hazırlanmasından önce ise öğrenci kazanımlarının ve ders konularının bulunacağı belirtke tablosu ile soru miktarı belirlenmiştir.
•Soru sayısı belirlenirken, programda kazandırılması gereken davranışların her birini ifade etme olasılığı göz önünde bulundurulmuştur.
•Soruları hazırlarken dersle ilgili yazılı materyallerden yararlanılmıştır.
•İlk oluşturulan başarı testi 50 sorudan meydana gelmiştir.


•Daha sonra hazırlanan bu test soruları konu alanı öğretmenleriyle değerlendirildikten sonra taslak olarak bir ön uygulama 92 öğrenci üzerinde yapılmıştır.
•Testteki maddeler bilgi, kavrama, uygulama düzeyindeki hedefleri ölçebilecek nitelikte tasarlanmıştır.
•Ön uygulama sonucunda elde edilen verilerle, madde analizleri yapılarak
testteki maddelerin güçlük dereceleri (p) tespit edilmiştir.
•Bir maddenin güçlüğü, testin uygulandığı grupta o maddeye doğru cevap veren öğrenci sayısının (Nd), gruptaki öğrenci sayısına (Nt) oranıdır.
•Güvenirliği belirlenmeye çalışılan ölçme aracı öğretim yılı ikinci dönem
başında uygulanmıştır.
•Bulgular sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda veri toplama aracı geliştirilip,
öğretim yılı sonunda öğrenci gruplarına uygulanmıştır


VERİLERİN ANALİZİ
•Araştırmanın kapsamına giren deneklerle ilgili ölçmeler tamamlandıktan sonra verilerin analiz ve yorumuna geçilmiştir.
•İstatistiksel hesaplamalar toplam 358 öğrenci üzerinde yapılmıştır.
•Alt problemlerdeki sorulara cevap aranırken birtakım istatistiksel analizlere
başvurulmuştur.
•Araştırmadaki alt amaçlar dâhilinde aranacak uygulama sonuçlarında, iki ilişkisiz örneklem ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını anlama maksadıyla, ilişkisiz örneklemler için “t” testi, uygulanmıştır.
•İkiden fazla örneklem ortalaması arasındaki farkın, sıfırdan anlamlı bir şekilde
farklılık olup olmadığını test etmek üzere ise tek yönlü varyans analizi (One-Way
Anova) kullanılmıştır. Bu istatistik uygulamalarında farkın anlamlılığı, p=0.05
düzeyinde yorumlanmıştır.


•Öğrencilerin cevapladığı test maddelerinde frekanslar, ortalamalar ve standart sapmalar hesaplanmıştır. Bunların ışığında alt amaçlarda belirlenen özellikler için oluşturulmuş değişkenlerle, başarı durumları arasındaki anlamlı farklılığı ‘t’ testi ve varyans analizi (One-Way Anova) ile belirlenip sonuçlar irdelenmiştir.


ARAŞTIRMANIN SONUÇLARI:
1) Öğrencilerin “Seçmeli Bilgisayar” dersinin amaçlarına ulaşma düzeylerini tespit etmek üzere geliştirilen araştırmanın veri toplama aracı, güvenilir bir ölçme aracıdır.
2) Öğrencilerin, genel olarak amaçlara eriştikleri söylenebilir. Ancak amaçlara ulaşmada öğrenciler arasında büyük farklılıkların olduğu, sonuçlarda görülmektedir.
3) Farklı okullardaki sınıflar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlara göre, amaçların gerçekleşme düzeyinde okullar arası farklılıklar bulunmaktadır.
4) Araştırmanın yapıldığı farklı yerleşim alanları (il, İlçe, belde-köy) arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Amaçların kazandırılmasında, genel olarak il merkezindeki okullar daha başarılı sonuçları alırken, belde ve köy okullarının daha düşük sonuçları aldığı görülmektedir. Ancak böyle bir genelleme sadece ortalamalardaki sonuçlarla alınmıştır. Yine araştırma verileri göstermektedir ki, köy ve belde okulları düzeyinde olan il ve ilçe okulları da bulunmaktadır.


5) Okullardaki haftalık ders sayılarının farklı grupları arasında, anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre, haftada 1 saat Bilgisayar dersi olan okulların daha başarılı oldukları görülmüştür. Haftada 1 saat ders veren okullar il merkezindeki 5 okul ile ilçedeki 1 okuldur. Öğrencilerin başarısında, ders saat sayısından ziyade, işlenen dersin kalitesi, okulların teknik altyapılarının ve sosyokültürel çevrenin önemli rol oynadığı söylenebilir.
6) Derslerin, bilgisayar laboratuarında işlenme sıklığının başarı durumunu olumlu şekilde etkilediği alınan sonuçlarla tespit edilmiştir.
7) Amaçlara ulaşma düzeyinde, sınıf mevcudunun etkisi olduğu görülmektedir. Farklı mevcut grupları arasında bulunan anlamlı farklılıklardan dolayı, sınıf mevcudunun başarı düzeyini etkilediği ortaya çıkmaktadır. Ancak sanılanın aksine en az mevcudu olan köy okullarının en düşük başarıları aldığı görülmektedir.
8) Cinsiyet farklılıklarının, amaçlara erişmede bir etkisi yoktur. Bulunan sonuçlarda anlamlı bir fark görülmemiştir.


9) Bir bilgisayara sahip olan ve olmayan öğrenciler arasında anlamlı bir
farklılığın olduğu, araştırma verilerinde görülmektedir. Bir bilgisayara sahip olan
öğrencilerin, daha başarılı oldukları söylenebilir.
10) Öğrencilerin, sahip oldukları kardeş sayısının, araştırmanın
bulgularında, anlamlı farklılıklar taşımadıkları tespit edilmiştir. Bu verilere göre
kardeş sayısı az olan öğrencilerin çok az da olsa daha başarılı sonuçlar aldıkları
görülmüştür. Ancak bu fark, anlamlı bir fark olarak karşımıza çıkmamıştır. Bu
sebeple, kardeş sayısı başarıya etki eden bir değişken değildir.
11) Anne ve babanın bilgisayar kullanıcısı olması, çocuklarına yardımları
ile başarı düzeyi arasında olumlu bir ilişki göze çarpmaktadır. Bilgisayar kullanan ve
çocuklarına yardım eden ebeveynlerin başarıda etkili oldukları, çıkan sonucun
anlamlılığı ile tespit ediliştir.
12) Araştırmada, ders dışında bilgisayar kullanma sıklığı göz önüne
alınarak oluşturulmuş farklı gruplar arasında, anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu
bulgular ışığında, ders dışı bilgisayar kullanma sıklığı ile amaçlara ulaşılma düzeyi
arasında olumlu bir ilişkinin varlığından söz edebiliriz.


ARAŞTIRMANIN ÖNERİLERİ:
1) Bu çalışma ürün değerlendirmesine yönelik bir çalışmadır. Bunun yanında süreç değerlendirmeye yönelik çalışmalarında yapılması gereklidir.
2) Okulların, bilgisayar derslerine yönelik donanım, yazılım ve laboratuar eksiklikleri giderilmelidir. Ayrıca yazılım ve insan gücünün yetiştirilmesinde belli standartlar geliştirilmeli ve bunlar hızla uygulamaya konmalıdır. Bu gibi konular için ayrı bir fon oluşturulabilir.
3) Okullarda bilgisayarların sayısını arttırmak için, Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin yanında firmaların, okul-aile birliklerinin ve gönüllü kuruluşların maddi katkılarının artırılmasını teşvik edici önlemler alınmalıdır.
4) Bilgisayar derslerinin mümkün olduğunca laboratuarlarda işlenmesi sağlanmalı ve her öğrenciye bir bilgisayar düşecek şekilde sınıf düzenlemeleri yapılmalıdır. Gerekirse sınıflar farklı şubelere ayrılmalıdır. Bununla birlikte, okullarda bilgisayar dersi için, yeni teknolojiler takip edilmeli, bunlar okullara kazandırılmalı ve öğrencilerin bilgisayarlardan yeterince faydalanması sağlanmalıdır.
5) Bilgisayar derslerinin haftalık ders sayıları her okulda eşitlenmeli ve öğrencilere eşit imkânlar verilmelidir.

6) Öğrencilerin ders dışı öğrenme imkânlarının üst sosyo-kültürel çevre
ilköğretim okullarından alt sosyo-kültürel çevre ilköğretim okullarına doğru
düştüğünden dolayı, bu öğrencilere okul dışı zamanlarında mutlaka dersleri ile ilgili
yardımlar yapılmalıdır. Hatta bu tür okulların laboratuarları ders dışı öğrenmeye
yönelik açık tutulabilir. Eğer laboratuar yoksa en yakın bilgisayar laboratuarı
bulunan kuruluşlardan destek alınarak, hafta sonu ya da başka boş zamanlarda bu tür
şartlar öğrencilere sağlanmalıdır.
7) Öğrenci velilerinin bilgisayar kullanma yeterliliklerini geliştirmek
amacıyla okullarda yaygın eğitim uygulamaları düzenlenmelidir. Bu uygulamalar,
köy ve belde okullarında öncelikli olarak hayata geçirilmelidir.
8) Her eve bir bilgisayar sağlamak için, değişik devlet politikaları
düzenlenebilir ve okul yönetimlerinin destekleri alınabilir. Bu destek, okullara
bilgisayar alımı ihaleleriyle olabileceği gibi, yenilenen okul laboratuarlarının eskiyen
bilgisayarları, sistemleri desteklenerek uygun ücretlerle evlere kazandırılabilir.
9) Daha sonraki araştırmalarda, öğrenci başarılarındaki farklılık ile
öğretmen özellikleri ve laboratuar eksiklikleri arasındaki ilişkiler ele alınıp
incelenebilir.

GRUP YORUMU:
Bu araştırmada ;
•İlköğretim II. kademe 8. sınıf bilgisayar dersindeki müfredata göre hedeflerin ve öğrencilere kazandırılması belirtilen davranışların gerçekleşme düzeyi hakkında bize bilgi veriyor.
• İlköğretimde verilecek olan bilgisayar dersinin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığı hakkında bilgi vermektedir.
•Farklı bilgi, beceri ve tutum düzeyindeki bireylerden oluşan bir sınıfta, bilgisayar aracılığıyla her bireye kendi yeteneğinde gelişmelerine olanak sağlanmakta ve çeşitli beklentileri karşılanabilmektedir.